Omlouvání dětí: +420 417 823 883

Nechte si zasílat automaticky poslední aktuality do svého e-mailu. Odběr můžete kdykoli odhlásit.

Po zadání a odeslání Vašeho e-mailu můžete odhlásit oběr aktualit.

Zpět
30.08.2022, MŠ Žižkovo údolí

Školní vzdělávací program

 ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

           „POZNÁVÁME SVĚT“     

                                                                                                               

OBECNÁ CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

            Mateřská škola je v centru města v pěkném prostředí Žižkova údolí. Je to bývalá budova jeslí a jako mateřská škola slouží od května 1991. Zřizovatelem je Městský úřad v Bílině. Od 1.ledna 2003 je odloučeným pracovištěm MŠ Síbova v Bílině, která je příspěvkovou organizací. Od 1.srpna 2005 je součástí MŠ jedna třída jeslí. V roce 2008 proběhla rekonstrukce oken – výměna za plastová a zateplení celé budovy. V roce 2009 byly zrekonstruovány umývárny dětí a sociálka provozních zaměstnanců. Rok 2010 přinesl naší MŠ rekonstrukci rozvodů studené vody. V roce 2011 proběhla oprava chodníčků na školní zahradě a terasy – vyměněn povrch a byly nataženy nové rozvody teplé vody po celé budově.

V roce 2013 byla dovybavena školní zahrada o další hrací prvky – domeček a průlezku „Housenku“. Ve 2. třídě bylo vyměněno linoleum a koberec, do třídy byl pořízen nový nábytek. Šatny obou třídy byly vybaveny novými šatnovými bloky.

V roce 2014 jsme získali pro školní zahradu herní sestavu „Vláček“ a dvě prohazovala „Pandu“ a „Tygra“. Všechny prostory 1. třídy jsou nově vymalovány, a do třídy byla instalovaná nová policová stěna.

Ve školním roce 2014-2015 byla do 2. třídy zakoupena Interaktivní tabule, která slouží k rozvoji pracovních a vědomostních dovedností.

Ve školním roce 2015 – 2016 proběhla oprava poškozené fasády – čelo a bok budovy, výměna výtahu na přepravu jídla, výměna dveří v části MŠ, lehátka byla doplněna matrací dle požadavků hygieny, byly odstraněny napadené stromy před budovou a nahrazeny novou výsadbou.

Ve školním roce 2016/17 byly provedeny další úpravy: odstranění vyřazených plynových kotlů, vykácení napadených stromů na školní zahradě, během prázdnin došlo na výměnu radiátorů v celé budově a byly vymalovány prostory tříd a kuchyně dle plánu.

Pracovní tým včetně provozních zaměstnanců, pracovnic školní jídelny a jeslí tvoří 11 zaměstnanců. Cílem kolektivu je snaha vytvářet v zařízení přátelské a tvořivé ovzduší, ve kterém se budou dobře cítit děti, jejich rodiče, ale také zaměstnanci.

        Mateřská škola je dvojtřídní, děti jsou rozděleny do věkově smíšených tříd. V přízemí je 2.tř předškolních dětí a v 1.patře je 1.třída. Do MŠ jsou, v souladu s vyhláškou č.14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, přijímány děti starší 3 let. Zápis probíhá v jarních měsících, zpravidla v květnu, po dohodě se zřizovatelem. Přednostně jsou přijímány děti v posledním roce před zahájením školní docházky.

 

        V oblasti výchovně vzdělávacího procesu škola využívá nových trendů. Pracujeme podle Rámcového programu pro předškolní vzdělávání. ŠVP  PV klade důraz na citovou stránku dítěte, respektování jeho potřeb a zájmů a na optimální rozvoj dítěte po stránce tělesné, psychické, sociální a duševní. K plnění výchovných cílů využíváme poznávací vycházky na Kyselku, do blízkého lesa a zámeckého parku.

Spolupracujeme s odloučenými pracovišti MŠ Aléská a MŠSíbova, základní školou, školní družinou, DDM, Speciálním pedagogickým centrem v Teplicích. 

PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ :

VĚCNÉ PODMÍNKY:

         Mateřská škola je rozdělena na hospodářskou část, třídy MŠ a Jesle. V přízemí je třída  „Koťat“ -  děti smíšené věkové skupiny 4-6 leté a třída, šatny dětí obou tříd a sociální zařízení se šatnou pro personál příslušné třídy. Třída je vybavena novými stolky a židličkami. V 1.patře je třída „Berušek“ - smíšená třída 3-4 letých dětí a šatna se sociálním zařízením pro učitelky příslušné třídy. Třídy nemají stálé ložnice na odpočinek dětí se proto rozkládají plastová lehátka. Lůžkoviny jsou ukládány do větratelných polic. Kapacita MŠ je 50 dětí .

Správní část je oddělena samostatným vchodem. V1.patře je kuchyň, prádelna, mandl, sušárna prádla, sociální zařízení a šatna provodních zaměstnanců.

Rozlehlá školní zahrada poskytuje dětem dostatek možností k pohybovým aktivitám a ke hrám. Je vybavena průlezkovitými sestavami a postupně bude doplňována dalšími herními prvky. Pískoviště je udržované, větráno, zakrýváno plachtou. Máme nový bezpečnostní povrh na chodnících a odpružený povrch na terase.

Ve třídách a hernách dětí jsou vestavěné otevřené police, které umožňují snadný přístup ke všem pomůckám, hračkám, hrám i sportovnímu náčiní. Toto umožňuje snadný, samostatný a pestrý výběr což také vede k samostatnosti při rozhodování a pořádku. Pracujeme s keramickou hlínou, vlastníme keramickou pec, kterou hojně využíváme k vypalování výrobků dětí.

V budově byly provedeny rozvody teplé vody a proběhla částečná rekonstrukce kotelny-přestavba z plynové na horkovod. Zbývá odstranění starých plynových kotlů. Proběhla výměna nevyhovujících svítidel v celé budově. Dále byla vyměněna nevyhovující dlažba ve vstupní hale-šatně dětí 1. třídy a kuchyni. Proběhla celková rekonstrukce prádelny.

 

ŽIVOTOSPRÁVA:

               Podle daných předpisů a vyhlášek se dítě, je-li v době podávání jídla přítomno v MŠ, stravuje vždy. Dětem je podávána plnohodnotná a vyvážená strava připravovaná kvalifikovanou kuchařkou, Je dbáno na dodržování časových intervalů mezi jednotlivými jídly. Strava je podávána 3x za den. Dopolední svačina, oběd a odpolední svačina. Děti nenutíme do jídla, ale ve spolupráci s rodiči se snažíme dosáhnout toho, aby alespoň ochutnávaly a získávaly tak správné stravovací návyky. V 1. třídě svačinu a oběd připravují kuchařky a ve 2. třídě se děti obsluhují a prostírají samy.

Dětem je v průběhu celého dne umožněn volný přístup k tekutinám. Ráno je k dispozici teplý čaj, během dne různé ovocné a vitamínové nápoje, které si mohou v obou třídách kdykoliv nalít.

Stravné se hradí bankovním převodem a dle dohody je prováděno vyúčtování 2x ročně a to v prosinci a červnu.

  Činnosti řízené učitelkou. Od příchodu dítěte cca do 8.30 hod. mají děti dostatek času a prostoru pro spontánní hru, aby ji mohly dokončit nebo v ní  pokračovat později či v odpoledních činnostech.

 Učitelka pracuje dle TVP PV dle vlastní přípravy. Řídí se schopností dětí soustředit se podle druhu činnosti, počasí apod. Dbá na vyváženost řízených a spontánních činností.

Pravidelně jsou zařazovány řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity, které jsou dle možností přenášeny na terasu s odpruženým povrchem.

Volné i řízené pohybové aktivity mají pevné místo v režimu dne dětí. V dopoledních řízených činnostech děti provádějí pohybové chvilky podle   programu jednotlivých  tříd. Děti mají k  dispozici různé tělocvičné nářadí a náčiní a také terasu s odpruženým povrchem.

 Volné pohybové aktivity jsou při pobytu venku na volných prostranstvích nebo na školní zahradě. Podle počasí a ročního období i na odpolední pobyt při rozcházení dětí.

 

PSYCHOSOCIÁLNÍ PODMÍNKY:

      Sociální klima je utvářeno na základě vzájemné důvěry, komunikace a spolupráce všech pracovníků MŠ. Udržení tvořivého a přátelského ovzduší je jedním z nejdůležitějších cílů našeho vzdělávacího procesu. Novým dětem poskytujeme adaptační dobu, která je individuální podle domluvy rodičů s třídními učitelkami tak, aby dítěti co nejvíce usnadnily /učitelky/ pobyt v novém prostředí.

Volnost a osobní svoboda je vyvážena s nezbytnou mírou omezení vyplývajících z nutnosti dodržovat v MŠ potřebný řád. Učíme děti pravidlům soužití.

Ve vztahu mezi dětmi a dospělými je vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost a zdvořilost. Dospělí jsou dětem přiměřeným partnerem vyhýbají se negativním slovním komentářům.

Všechny děti mají rovnocenné postavení, učitelky věnují veškeré úsilí k vytvoření bezpečnému, pohodovému a bezkonfliktnímu prostření. Potlačují projevy agresivity, nenásilně chování dětí ovlivňují.

Třída je pro děti kamarádským společenstvím, dětem se dostává jasných a srozumitelných pokynů.

 

Cílem výchovy v mateřské škole je, aby dítě, které od nás odchází mělo:

  1. návyky a dovednosti, které mu umožní:
  • samostatnost v hygieně a sebeobsluze
  • pochopení vlastní identity a začlenění do rodiny a nejbližšího okolí,
  • globální orientaci ve vlastních tělesných pocitech a duševních stavech 
  1. dovednosti a návyky chování, které mu umožní správně reagovat v situacích, jež by

       mohly ohrozit jeho integritu/ celistvost, neporušenost všech struktur a funkcí osobnosti/ a   zdraví

  1. základní návyky a dovednosti životního stylu a v běžných životních situacích umělo rozlišit, co je s ním v souladu, a přizpůsobit tomu své chování.
  2. povědomí znalostí sociálních, manuálních, zdvořilostních, zdravotních, které v pozdějším věku už jen rozvíjejí

Naším záměrem je dovést dítě na konci svého předškolního období k tomu, aby v rozsahu svých osobních předpokladů získalo věku přirozenou fyzickou, psychickou a sociální samostatnost a základy kompetencí pro jeho další rozvoj a učení.

PŘÍLOHY

 

ROZVOJ ŘEČI A VÝSLOVNOSTI

U dětí s poruchami řeči je na základě vyšetření klinickým logopedem  ze SPC v Teplicích zajištěna kvalitní průběžná  logopedická péče ředitelkou MŠ Bc. Zdeňkou Heinrichovou. Ta úzce spolupracuje s rodiči a zajišťuje i spolupráci s odborníky.

Na pravidelnou odbornou logopedickou péči pí. ředitelky budou navazovat učitelky denními preventivními chvilkami viz příloha „Preventivní logopedické chvilky“ v  Třídním vzdělávacím programu.

Výslovnost dětí se celkově zhoršuje, některé děti ani nepotřebují logopeda, ale více mluvit, více

procvičovat - proto jsou nezbytná jazyková cvičení.

Učitelky ve všech třídách se zaměří na prevenci výslovnosti dětí (viz TVP). Logopedickou chvilku vždy označí v týdenním plánu třídního programu. Je ideální provádět chvilky velmi krátce denně, třeba po zpívání nebo při ranním cvičení.

 

ROZVOJ JEMNÉ MOTORIKY

 

      MANIPULACE

 

  • hra s korálky, drobnými stavebnicemi, rozepínání a zapínání knoflíků, ............
  • kouzelný sáček – určovat hmatem co je schováno
  • ruční, nožní snímač – najdi stejný tvar  
  • HRA S MATERIÁLEM 
  • vnímání hmatových podnětů a jejich rozlišování ( při vyloučení zrakové kontroly )                       
  •  při využití různých skupin předmětů -   přírodniny, předměty denní potřeby, různé  materiály ( dřevo,papír,textil )
  • předměty tvrdé x měkké, hladké x drsné, ... 
  •  lze spojit s rozvojem jiných smyslů hra s papírem-sluch, se dřevem-zrak, ...

        MASÁŽE

  • automasáže - stimulace konečků prstů, dolních a horních končetin – míčky,
  •                        drátěnky, různé materiály, látky
  • vzájemné masáže – po kruhu, ve dvojicích (využijí i k navazování přátelství, 
  •  odbourání nesmělosti), s hudbou, různé náčiní, části těla, materiály

        PROCVIČOVÁNÍ RŮZNÝCH ÚCHOPŮ

    • s neúčastí palce
    • palec v opozici
    • válcový (rukojetˇ)  

  • HRY S PÍSKEM
  •  
  • uvolnění svalových skupin horních končetin a koordinace jejich činností se zrakem
  • odbourání nejistoty dětí
  • přirozené procvičování jednotlivých druhů úchopu
  • HRY S HLÍNOU 
  •  uvolnění a procvičení různých sval. skupin
  • rozvoj jemné motoriky a zrakové koordinace
  • procvičení různých modelovacích postupů a dovedností a jednotlivých druhů úchopů                     
  •   kouskování, vršení kousků,
  •  mačkání, údery pěstí, bouchání, plácání dlaní, otisky prstů, uštipování, trhání,    

                                                        GRAFOMOTORIKA

      POHYB Z RAMENNÍHO KLOUBU

  • kývání, mletí houpání, vinutí, vertikální a horizontální pohyby 
  • POHYB ZE ZÁPĚSTÍ
  • kývání, mletí, houpání, vinutí, vertikální a horizontální pohyby, smyčky vertikálně, horizontálně

  • POHYB Z DLANĚ A PRSTŮ
  • předchozí cviky, obloučky nahoru a dolů, lomená linie, vlnovka, ležaté osmičky,nácvik správného sezení,polohy papíru,držení tužky.

                                                 

                                                                PLAVÁNÍ

      Kurz plaveckého výcviku pro předškolní děti  pod vedením oodborných lektorek.Úkolem je hravou formou u dětí vzbudit zájem o plavání,nebát se vody,              dodat dětem pocit jistoty a naučit se plavat.

      NÁPLŇ KURZU

  • - učit děti ohleduplnosti,disciplíně,toleranci a sebeovládání
  • - dodržování hygienických a bezpečnostních pravidel před vstupem a po výstupu z bazénu
  • - potápění, skoky do vody
  • - rozvíjet pohybové dovednosti
  • - správně dýchat
  • - postupně odbourat pocit strachu z vody a pocitu nejistoty
  • - orientovat se i pod vodou
  • - splývat na břiše i na zádech
  • - rozvíjet pohybové dovednosti
  • - nácvik otužování
  • - seznámit se se styly plavání - prsa,kraul,znak

                                                   PRÁCE S INTERAKTIVNÍ TABULÍ

Používání IT tabule je zařazováno ve třídě předškolních dětí pro zpestření,obohacení a doplnění výchovně vzdělávací práce s dětmi.

Využity jsou programy již zpracované podle RVP PV.Děti si při použití tabile prohlubují či ověřují již získané znalosti a dovednosti,kterých dosáhly v průběhu výchovně vzdělávací činnosti v jednotlivě zvolených tématech.                                                                                                                                         

Práce s IT umožňuje dětem získat nové zkušenosti,pracovat individuálně,ve dvojicích nebo skupině,navzájem komunikovat mezi sebou.

                                      

ROZVOJ HRUBÉ MOTORIKY

Cílem je pomocí pohybových dovedností a rozvojem poznání objevovat svět.

Obsahem je přirozené cvičení – atletika, obratnost, gymnastické dovednosti, manipulace s míčem, netradiční činnosti, rozvíjení poznání.

Projekt vede děti k radosti z pohybu, odbourává jejich nejistotu, strach z neúspěchu. Učí děti vzájemně si pomáhat, spolupracovat, ohleduplnosti k druhým, získávat sebevědomí, sebedůvěru, zdravou soutěživost.

DOPRAVNÍ VÝCHOVA V MŠ

Úkolem je systematickou cílevědomou preventivní výchovou dětí předcházet úrazům snižování rizik nehod a ochrana dětí před nebezpečnými situacemi v dopravním provozu.

Výchovné cíle DV v MŠ

- utvářet základních vědomostí,dovedností a návyků sebeochrany při silniční dopravě a při

užívání silnic a ulic

- poskytovat základní znalosti o dopravních předpisech a pravidlech silničního provozu -

cílevědomé rozšiřování poznatků z DV

- osvojení správných vlastností účastníka silničního provozu – vytvářet návyky ukázněného

a bezpečného chování především v přirozených situacích v dopravě,kdy učitelka vysvětluje

a aktuálně společně s dětmi řeší dané situace na cestě,křižovatce,na přechodu,na výletě,...

- podněcovat a rozvíjet teoretický a praktický zájem dětí o DV

Tématické okruhy DV

- seznamování dětí se základními barvami – barvami světelné signalizace /semafor/

- seznamování se základními tvary – tvary dopravních značek – kruh,trojúhelník,aj.

- orientace v prostoru – prostorové pojmy – vlevo-vpravo,vpředu-vzadu,nahoře-dole,uprostřed,

cesty a labyrinty,křižovatka,nácvik správného přecházení – bezpečná chůze

- orientace v dopravních situacích – odhad vzdálenosti – blízko,daleko

- správné chování na ulici,silnici,ohleduplnost k druhým,nácvik bezpečného chování

- dodržování pravidel bezpečného chování – hry na bezpečných místech,jízda na kole – používat

ochranné pomůcky – helmu,chrániče

- zásady správného chování v dopravních prostředcích – nastupování,vystupování

- poznávat druhy dopravních prostředků – jejich význam,účel – tvořivé hry k tématu

- znalost základních dopravních značek – výstražné,zákazové,příkazové,informativní

- seznamovat se s prací hasičů,záchranářů,policistů,telefonní číslo - 112

- vytvářet modelové situace a jejich řešení


Motto

Kdo si hraje - nezlobí

Máte dotaz nebo přání, chcete nám něco sdělit nebo se zeptat? Pošlete nám e-mail na adresu:

info@ms-bilina.cz